Det er svært viktig å sette deg arbeids- og hvileregler.
Ukentlig arbeidstid
Hvis du ansetter arbeidere som driver veitransport, må du sørge for at de overholder EU-reglene om gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid på 48 timer .
En ansatt regnes som en transportarbeider når de:
- utføre veitransportaktiviteter (som kjøring, lasting og lossing, hjelpe passasjerer av og på kjøretøyet, rengjøring og teknisk vedlikehold, overvåking av lasting og lossing av varer, administrative formaliteter)
- har ikke fritid og er pålagt å vente på arbeidsstasjonen/kjøretøyet, for eksempel i perioder med lasting eller lossing
Advarsel
Hvis du er en selvstendig næringsdrivende sjåfør, kan du telle som arbeidstidsaktiviteter der du er pålagt å være på arbeidsstasjonen eller i kjøretøyet ditt, til disposisjon for kunden eller utføre transportaktiviteter.
Som arbeidsgiver må du huske at dine ansatte kun kan kjøre opptil 9 timer per dag . Du kan imidlertid utvide den daglige kjøretiden til maksimalt 10 timer og ikke mer enn to ganger i uken. Sjåførene dine kan ikke kjøre mer enn 56 timer per uke, og deres totale kjøretid hver fjortende dag kan ikke overstige 90 timer.
Du kan utvide arbeidstiden ved behov til maksimalt 60 timer i løpet av en uke. Denne forlengelsen er kun mulig hvis dine ansatte jobber i gjennomsnitt 48 timer per uke over en 4-måneders periode.
Eksempelhistorie
Du leier inn en sjåfør for å frakte varene dine til et annet EU-land. I løpet av en uke kjører de i 56 timer og utfører 4 timers kjøretøyvedlikehold - totalt 60 timer. For å overholde EU-reglene om gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid på 48 timer, må sjåføren jobbe mindre enn 48 timer i ukene etter dette oppdraget innenfor referanseperioden på 4 måneder.
Advarsel
EU-regler om kjøretider og hviletider gjelder for kjøretøy som:
frakte gods og ha en største tillatt masse større enn 3,5 tonn, eller
frakte passasjerer og ha kapasitet på minimum 10 seter, inkludert sjåføren
Pauser i løpet av arbeidsdagen
Personalet ditt bør ikke arbeide i mer enn 6 sammenhengende timer uten pause . Dersom dine ansatte jobber mellom 6 og 9 timer, har de krav på en pause på minst 30 minutter. Arbeider de mer enn 9 timer, har de krav på en pause på minst 45 minutter
Etter en kjøreperiode på 4,5 timer må du sørge for at sjåførene dine tar en uavbrutt pause på minst 45 minutter , med mindre de tar en hvileperiode. Alternativt kan denne pausen deles i to deler: den første pausen varer i minst 15 minutter, etterfulgt av en andre pause på minst 30 minutter.
Nattarbeid
Med nattarbeid menes alt arbeid som utføres om natten. I henhold til EUs regler refererer nattarbeid til en periode på minst 4 timer mellom 00:00 og 07:00. Denne perioden varierer imidlertid mellom EU-landene.
Hvis dine ansatte jobber innenfor et bestemt vindu på minst 4 timer mellom 00:00 og 07:00, regnes de som nattarbeidere . Hvis de gjør nattarbeid, kan ikke dine ansatte bære mer enn 10 timers arbeidstid i hver 24-timers periode .
Hvileperioder
Daglige hvileperioder
Du må garantere dine ansatte en vanlig daglig hviletid på minst 11 sammenhengende timer. Du kan redusere hvileperioden til 9 timer i maksimalt 3 ganger mellom to ukentlige hvileperioder. Sjåføren kan dele en vanlig daglig hvileperiode i to deler: den første delen skal være på minst 3 timer, den andre delen på minst 9 timer, slik at summen av de to delene må være på minst 12 timer.
Advarsel
Sjåførene må fullføre den daglige hviletiden innen 24 timer fra arbeidsdagens begynnelse.Ukentlig hvile
Sjåfører som tar uavbrutt hviletid på 45 timer eller mer, må hvile i et passende kjønnsvennlig overnattingssted med tilstrekkelige sove- og sanitærfasiliteter, og ikke i kjøretøyet . Som arbeidsgiver må du dekke utgifter til slik overnatting.
Dine ansatte bør ha en uavbrutt hviletid på 45 timer per uke, som du kan redusere til 24 timer annenhver uke. Reduserer du ukehvilen, må du avtale en kompenserende hviletid med dine ansatte.
Når du administrerer arbeidsplanen til din ansatte, må du sørge for at de har 45 timer sammenhengende hvile etter 6 dagers kjøring og minst 24 timer annenhver uke.
Dine ansatte kan ta redusert hviletid kun annenhver uke dersom du kompenserer dem for reduksjonen med en tilsvarende enkelt hvileperiode innen utgangen av den tredje påfølgende uken. Du må knytte denne kompensasjonen til en annen hvileperiode på minst 9 timer.
Spesielle regler for sjåfører som frakter gods
Unntaksregler gjelder for sjåfører som driver internasjonal godstransport:
- Sjåfører kan ta to sammenhengende reduserte ukentlige hvileperioder i utlandet, forutsatt at de i løpet av fire sammenhengende uker tar minst fire ukentlige hvileperioder. Minst to av disse hvileperiodene må være vanlige ukentlige hvileperioder.
- Etter to påfølgende reduserte ukentlige hvileperioder, må du organisere returen av sjåføren i løpet av den tredje uken.
- Innen den tredje uken skal den kompenserende hviletiden gå foran og tas sammen med den vanlige ukentlige hviletiden.
Spesielle regler for sjåfører som frakter passasjerer
Hvis bussjåførene dine av og til frakter passasjerer og kjører minst 24 timer sammenhengende i et annet EU- eller ikke-EU-land, kan de utsette den ukentlige hviletiden. De kan vente i opptil 12 dager med å ta den, fra slutten av siste ukentlige hvileperiode. Denne regelen er også kjent som "12-dagersregelen" og gjelder kun når kjøretøyet er utstyrt med en digital eller smart fartsskriver .
Sjåførene dine kan ta sine reduserte ukentlige hvileperioder som følger:
- minst 45 timer før reisen
- minst én vanlig og én redusert ukentlig hvileperiode rygg mot rygg (69 timer), eller to vanlige ukentlige hvileperioder (45 timer + 45 timer), etter reisen
Dine ansatte kan ta redusert hviletid kun annenhver uke dersom du kompenserer dem med en tilsvarende enkelt hvileperiode før utgangen av den tredje påfølgende uken. Du må knytte denne kompensasjonen til en annen hvileperiode på minst 9 timer.
Hvis kjøretøyene dine er enkeltbemannede, må sjåføren din ta en pause hver 3. time når du kjører mellom 22.00 og 06.00.
Eksempelhistorie
Du eier et reiseselskap i Slovenia, og du ønsker å organisere en 10-dagers busstur til Portugal, med noen stopp i andre EU-land. Turen starter 11. april og avsluttes 21. april. Din bussjåfør har 48 timers hvile i helgen 9. og 10. april og begynner å kjøre 11. april. I henhold til reglene om hviletid har sjåføren lov til å starte sin ukentlige hviletid etter endt reise. Hviletiden deres må imidlertid starte senest 12 dager etter 11. april, det vil si senest 23. april.
Retur av sjåføren
Som arbeidsgiver skal du organisere sjåførens arbeid og fri slik at de ikke er borte på jobb mer enn 4 uker i strekk .
I henhold til EUs regler kan returstedet for sjåføren være enten:
- sjåførens offisielle bolig
- arbeidsgivers driftssentral
Det er opp til sjåføren å velge retursted. Dersom sjåføren ikke tar et valg, kan arbeidsgiver ta den avgjørelsen.
Fartskriver
En fartsskriver er en enhet som registrerer:
- kjøretider
- pauser og hvileperioder
- kjøretøyets hastighet og distanse utført
- annet arbeid eller oppgaver utført av sjåføren (som lasting og lossing av varer)
Som arbeidsgiver må du sørge for at sjåførene dine er opplært til å bruke fartsskriveren riktig. Du må oppbevare fartsskriverjournalene i minst 1 år. Kopier kan leveres til sjåføren eller lokale myndigheter på forespørsel.
Spørsmål og svar om manuell registrering av grensepasseringer i fartsskrivere
Advarsel
Lokale myndigheter kan inspisere fartsskriveren når som helst under veikontroller. Registrering av uregelmessigheter kan bli gjenstand for straff.Spesielle regler gjelder når dine ansatte er utsendte sjåfører .